Ellen Klaus | Haalbaarheidsonderzoek Monet
21726
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-21726,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.6.2,vc_responsive
 

Haalbaarheidsonderzoek Monet

Gemeente Zaanstad

Haalbaarheidsonderzoek Monet

Claude Monet (1840-1926) wordt beschouwd als één van de belangrijkste impressionistische schilders van zijn tijd. Tijdens een bezoek aan de Zaanstreek raakte Monet zo geïnspireerd, dat hij in 1871 in vier maanden tijd 25 schilderijen en 9 schetsen maakte. Met Monet heeft Zaanstad een unieke troef in handen om de stad meer bekendheid te geven als (cultuur-)historische en hedendaagse aantrekkelijke stad en om het nationale en internationale toerisme te bevorderen. Hiermee geeft Zaanstad een kwalitatieve economische, toeristische en culturele impuls aan de stad en zet Zaanstad op de kaart, in de regio en in Nederland (en mogelijk zelfs internationaal).
Samen met belangrijkste stakeholders zoals het Zaans Museum en de Stichting Monet in Zaandam is geconcludeerd dat een culturele meerjarige programmering (Monet 2021-2026) de beste manier is om met Zaanse (culturele) organisaties, in samenwerking met de gemeente, zichtbaar te maken hoe de wereldberoemde schilder Claude Monet het kenmerkende Hollandse landschap aan de vooravond van de industrialisatie in beeld heeft gebracht. Dit relatief onbekende verhaal maakt nieuwsgierig naar de reden van zijn verblijf en naar zijn fascinatie voor het Zaanse landschap. Dat landschap en een deel van de plekken waar hij verbleef zijn nog steeds te herkennen en te bezoeken.
Het programma valt uiteen in twee delen In 2021 – 100 jaar nadat Monet in de Zaanstreek schilderde en een programma wordt ontwikkeld gericht op de Zaanse inwoner en de regionale bezoeker. In 2026, het 100ste sterfjaar van Monet, kan Zaanstad zich in de schijnwerpers van de regionale, nationale en internationale bezoeker zetten met een groot Monet-themajaar, gekoppeld aan een grote tentoonstelling van zijn schilderijen over de Zaanstreek. Zo’n ambitie vergt een lange voorbereidingstijd, intensieve samenwerking, breed draagvlak, en vertrouwen, trots en enthousiasme. In de aanloop naar 2026 wordt toegewerkt naar een brede programmatische samenwerking tussen instellingen en organisaties – op het gebied van cultuur en landschap, maar ook breder – marketingorganisaties, het bedrijfsleven en Amsterdamse musea, bestuurlijk ondersteund door de Metropool Regio Amsterdam (MRA).
De resultaten van het onderzoek zijn:
-een conceptueel plan van aanpak voor een meerjarige culturele programmering
-financiële behoefte in kaart gebracht
-samenwerking tussen de stakeholders voor het bereiken van deze ambitie
-draagvlak bij het College van B&W en de Raad van Zaanstad en voorbereidend budget in 2018
-contacten gelegd met landelijke instellingen zoals samenwerkende musea en het NBTC
-kennis en ervaringen uitgewisseld met andere successtories zoals het Boschjaar 2016

 

OPDRACHTGEVER:

Gemeente Zaanstad

ROL:

Adviseur

PERIODE:

2017